Arendus- ja ärimudelid

Arendusmudel - Spiral model

Spiral model ehk spiraalne mudel on tarkvara arendusprotsessi elutsükli mudel, mis on iterative ja waterfall mudeli segu. Mudel diagrammina näeb välja nagu spiraal (minu silmis on see nagu teokoda 😃) ja on üksnes ka riskijuhtimise tugi. Mudelil on "silmused", mille kogus sõltub projektist endast. Iga silmus tähistab tarkvara aredusprotsessi etappi. Projektijuhil on väga tähtis roll sellise arendusmudeli puhul, kuna tema otsustest sõltub etappide kogus. Spiraali raadius tähistab projekti kulusid teatud aja hetkes.



Spiraalsel mudelil on 4 suuremat etappi:

Esimeses etapis toimib vajaliku informatsiooni kogumine, keskendutakse süsteemi nõuetele. Siin etapis on vaja kahte erinevate nõuet, milleks on BRS ehk Business requirement specification ja teine SRS ehk System requirement specifications.

Teises etapis tehtakse kindalks riskitegur ja leitakse ka sellele lahendus. Selles etapis on samuti valmis juba prototüüp.

Kolmandas ehk spiraalse mudeli peamises etapis toimub tarkvara arendamine ja selle testimine.

Viimases etapis algab järgmine iteratsioon.


Spiraalne mudel on hea riskide maandamiseks ja võimaldab suuri projekte juhtida strateegiliselt. Samuti klient saab tarkvara varem näha kui tavaliselt. Miinusteks on suur maksmumus ja mudel võib kesta lõpmatuseni. Samuti vajab inimesi, kes oskavad riskantsetes olukordades jääda rahulikuks ja teha oma tööd sujuvalt. 

Ärimudel - Freemium business model

Freemium business model on ärimudel, mille puhul inimestele pakutakse mingit tavalist teenust või produkti, mis on tasuta. Samal ajal pakutakse ka paremat versiooni sellest teenusest või tootest, mis on tasuline. Tarkvara puhul pigem räägime teenuse pakkumisest.

Mudeli eesmärgiks on meelitada inimesi mõtlema, et tausline teenus on parem kui see, mis on tasuta. Kui teenus ise tasuta kujul tarbijale meeldib, siis n-ö "lisavarustus" võib toote või teenuse teha korduvalt paremaks. Hea näide on näiteks oma dokumendite lisamine pilve. Mingi kogus GB on tasuta, aga pärast teatud kogust tuleks hakata maksma, kui soovitakse lisada rohkem "kraami" oma pilve. Mõned näited freemium business model'ist on näiteks Skype, Spotyfy ja Evernote.

Selline ärimudel on hea viis, kuidas meelitada kliente oma teenust kasutama. Isegi kui nad ei otsusta tasulise versiooni kasuks, siis tasuta reklaami võivad nad ikka teha. Kahjuks sellise ärimudeli puhul on vaja väga palju teenuse kasutajaid, kuna tavaliselt ainult 1% ostab tasulise teenuse.

Kasutatud kirjandus:

What is Spiral Model? | Complete guide to What is Spiral Model? (educba.com)

Software Engineering | Spiral Model - GeeksforGeeks

Freemium Business Model (businessmodelanalyst.com)

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Teistmoodi IT

IT-juhid